Liceul Teoretic "Mihail Sadoveanu", Călăraşi

https://liceusadoveanu.wordpress.com

Optimizare pentru o mai bună calitate a actului educaţional!

Posted by liceusadoveanu pe Aprilie 5, 2010

Autor : Valeriu Gorincioi – directorul LT ‘‘ M.Sadoveanu‘‘, or. Călăraşi

The price of change is measured by our will and courage, our persistence, in the face of difficulty

Preţul schimbării este măsurat de  viitorul nostru, curajul şi rezistenţa noastă în faţa dificultăţilor

Peter Block – filozof

http://dexonline.ro/definitie/optimizare

OPTIMIZÁRE, optimizări,1. Alegerea și aplicarea soluției (economice) optime (dintre mai multe posibile). 2. A alege și a aplica soluția cea mai bună (optimă) dintre toate soluțiile posibile,  a face să devină optim, a îmbunătăți

Cadrele didactice şi manageriale din Liceul Teoretic ‘‘ Mihail Sadoveanu ‘‘ din Călăraşi  cunosc preocupările  DGÎTS  şi ME care  muncesc  intens  la optimizarea procesului de învăţământ, deoarece , în prezent, avem pe ţară cel mai mic număr de copiii, instruiţi de un profesor şi găzduiţi de o şcoală în Europa. Cunoaştem şi necesitatea  ca fiecare ban, virat din buget sau donat din exterior să fie utilizat eficient. În caz contrariu, dacă nu implementăm acum procesul de optimizare a reţelei de şcoli, peste 2-3 ani cheltuielile pentru întreţinerea edificiilor vor fi net superioare celor alocate pentru şcolarizarea copiilor şi salarizarea cadrelor didactice.

Cu toate aceste ne întrebăm : De ce  nu a fost realizată reorganizarea instituţiilor din raion şi republică aşa cum a cerut  Legea învăţămîntrului ?:

‘‘Articolul 66.

  1. Reformarea structural-sistematică a învăţămîntului se va realiza în perioada de tranziţie, pînă la 2005, în baza Programului de stat de dezvoltare a învăţămîntului în Republica Moldova, aprobat de Parlament.
  2. Şcolile medii de cultură generală (de 11 ani) îşi vor continua activitatea pînă la sfârşitul perioadei de tranziţie la noua structură a sistemului de învăţământ. La oportunitatea păstrării şcolilor medii de cultură generală se va reveni în anul 2005.
  3. Şcolile medii de cultură generală se vor reorganiza treptat fie în gimnazii, fie în licee, în raport de potenţialul didactic şi de baza lor tehnico-materială. ‘‘

Şi încă o întrebare :  De ce  s-au deschis noi licee, chiar  şi cu  încălcarea gravă a  prevederilor  Regulamentului de organizare şi funcţionare a liceelor?  :

‘‘Art.6. Liceele se înfiinţează cu cel puţin două clase de a X-a, cu un număr de elevi stabilit de Ministerul Educaţiei  în conformitate cu numărul de elevi mediu pe clase în raion.‘‘

Care este calea de ieşire din situaţie ?  Sigur că doar cea  legală.

Aplicarea , în sfârşit , a  Legii învăţămîntulu

‘‘Articolul 37. Licenţierea şi acreditarea instituţiilor de învăţământ

Instituţiile de învăţământ de stat şi privat se supun în mod obligatoriu acreditării

Acreditarea se solicită după eliberarea licenţei: pentru grădiniţe şi şcoli primare – după cel mult 4 ani, iar pentru instituţiile de învăţământ preuniversitar şi superior – după primul examen de absolvire a nivelului respectiv de învăţământ, ‘‘

Cum reiese din articolul dat – toate liceele din raion ( excepţie L.T. ‘‘ Mihail Sadoveanu ‘‘din Călăraşi  acreditat în octombrie 2006)  se  supun în mod obligatoriu procesului de acreditare, proces care va deschide şi o perspective de optimizare legală pentru aceste instituţii.

În ce priveşte  Liceul Teoretic ‘‘ Mihail Sadoveanu ‘‘, or. Călăraşi structura lui ( clase gimnaziale şi liceale ) nu poate fi schimbată  arbitrar  sau  voluntar  pînă în oct.2011, deoarece :

Există  argumentul juridic :

  • Legea învăţămîntului

‘‘Articolul 60. Drepturile şi obligaţiile părinţilor

  1. Părinţii sau tutorii au dreptul: să aleagă pentru copii instituţiile de învăţământ şi limba de instruire; ‘‘( Părinţii şi-au realizat acest drept cînd prin cerere au optat pentru  LT M.Sadoveanu )
  • Regulamentul de organizare şi funcţionare a liceelor

Art.6. Liceele se înfiinţează, se reorganizează şi se desfiinţează în conformitate cu Legea Învăţămîntului, Legea privind aprobarea regulamentului de evaluare şi acreditare a instituţiilor de învăţământ, prin decizia Ministerul Educaţiei şi Tineretului de comun acord cu autorităţile administraţiei publice locale, colectivele pedagogice şi părinţii.

  • Licenţa de acreditare ( clase gimnaziale, liceale ) expiră în oct. 2011.

Cu toate ca suntem în lipsă acută de timp,  considerăm  că  optimizarea reţelele de şcoli din raion  şi republică ar trebui să se conducă de principiile;

  • Optimizare înseamnă  îmbunătăţire , dar nu cu orice preţ,  să nu aruncăm apa împreună cu copilul,
  • Optimizarea se va face numai în cadrul legal, după evaluarea instituţiilor care urmează să fie reorganizate;
  • Optimizarea  va ţine cont de doleanţele părinţilor şi necesităţile de dezvoltare ale elevilor,
  • Optimizarea nu va fi o răfuială cu unele cadre didactice şi manageriale incomode, neascultătoare, nici un   cadru didactic sau managerial nu trebuie sa sufere după proces;
  • După optimizare vor creşte performanţele elevilor,  o optimizare care va crea incomodităţi, nervozitate, va duce la scăderea performanţelor elevilor a calităţii actului educaţional   este inacceptabilă.

În concluzie, parafrazând un cunoscut proverb englez : Nu suntem atât de bogaţi pentru obţinerea unor avantaje economice iluzorii în schimbul pierderii de cadre didactice  avansate care vor fi  nevoite să părăsească ţara, pierderii în consecinţă a calităţii educaţiei , lipsa performanţelor  reale ale elevilor.  ( despre cele false – o altă discuţie ).

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: